• Tramwaj na Kliny - konsultacje społeczne

          • Prezydent Krakowa zaprasza mieszkanki i mieszkańców miasta do udziału w konsultacjach społecznych pn. Tramwaj na Kliny – jak go poprowadzimy? które odbywać się będą od 7 kwietnia do 9 maja 2025 r.

             

            Celem konsultacji jest zebranie opinii mieszkańców na temat proponowanych rozwiązań, które mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej osiedla Kliny. Przeprowadzone analizy oraz zebrane opinie mieszkańców i instytucji opiniujących będą stanowić podstawę do podjęcia ewentualnych dalszych prac w zakresie rozwoju układu komunikacyjnego obszaru Klinów.

             

            Przedstawiamy trzy warianty tras, które różnią się lokalizacją pętli końcowych oraz szczegółami przebiegu, uwzględniając m.in. ulicę Spacerową, planowane rondo przy Szkole Podstawowej nr 14 czy drogę równoległą do autostrady A4.

             

            Wariant 1: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.

             

            Wariant 2: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, na planowanym rondzie w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 14 skręca na południe, przekracza autostradę A4, po czym kończy się na planowanej nowej pętli w pobliżu przystanku kolejowego Kraków Opatkowice.

             

            Wariant 3: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w kierunku ul. Trockiego, po czym skręca na wschód w planowaną drogę klasy zbiorczej biegnącej równolegle do autostrady A4, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.

             

             

            W ramach konsultacji zaplanowano:

             

            • Stacjonarne spotkania konsultacyjne:
              • 15 kwietnia br. o godz. 18.00. – Szkoła Podstawowa nr 14 ul. prof. Bartla 29
              • 25 kwietnia br. o godz. 18.00. – Centrum Kultury Podgórza – Fort Borek, ul. Forteczna 146 (sala widowiskowa)
            • Spotkanie w formule on-line:
              • 8 maja br. o godz. 18.00 – link do spotkania zostanie opublikowany wkrótce na stronie internetowej www.obywatelski.krakow.pl
            • Stacjonarny dyżur ekspercki:
              • 5 maja br. w godz. 17.00-19.00 - Centrum Kultury Podgórza – Fort Borek, ul. Forteczna 146 (pokój nr 1.12. – I piętro)
            • Możliwość wypełnienia ankiety konsultacyjnej dostępnej w okresie trwania konsultacji.

             

            Ankietę można wypełnić:

            • Dzielnica VIII Dębniki - ul. Praska 52
            • Dzielnica IX Łagiewniki – Borek Fałęcki ul. Żywiecka 13
            • Dzielnica X Swoszowice ul. Inicjatywy Lokalnej 5

            Materiały poddane konsultacjom wraz z formularzem konsultacyjnym dostępne będą:

             

          • Uczniowie naszej szkoły zdawali egzamin ÖSD KID w Instytucie Austriackim

          • W czwartek 03.04.2025 r. oraz w poniedziałek 07.04.2025 r. dwie uczennice klasy 5C i uczniowie klasy 6C przystąpili do państwowego egzaminu  ÖSD KID na poziomie  A1 i A2 .

            Przystępujący do egzaminu uczniowie Szkoły Podstawowej nr 53 w Krakowie od czwartej klasy uczą się języka niemieckiego realizując innowację pedagogiczną "Mein Deutsch", która umożliwia im zdawanie egzaminów państwowych i tym samym potwierdzenie poziomu opanowania języka niemieckiego na poziomie A1 i A2.

            Wczoraj uczniowie naszej szkoły zdawali egzamin ÖSD KID  A1 w Instytucie Austriackim.

            Na zdjęciach pamiątkowych uczniowie zdający egzamin znajdują się w towarzystwie pani Agnieszki Markowskiej  - Dyrektor Instytutu Austriackiego oraz nauczycielki niemieckiego pani Justyny Kisielewskiej.

          • Ogólnopolski Konkurs Programistyczny Gigathon

          •  

            Trwają zapisy do Gigathonu – Ogólnopolskiego Konkursu Programistycznego, który pozwoli dzieciom i młodzieży sprawdzić swoje umiejętności w programowaniu, informatyce i nowoczesnych technologiach! Konkurs jest organizowany pod patronatem Ministra Edukacji, Ośrodka Rozwoju Edukacji, a także Politechniki Warszawskiej - Wydziału MiNI.

            Zapisy trwają od 24 marca do 18 maja 2025 r.

            Rejestracja dostępna na stronie: 👉 https://giganci.info/ZAPISY_konkurs_Gigathon

            Konkurs składa się z trzech etapów. Więcej na stronie: https://www.gigathon.pl

            Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny!

            Zachęcamy do zapisów i wspólnego odkrywania świata programowania!

          • Krokusy dla SP 53 cd.

          •  

            Czy pamiętacie, jak pierwszaki sadziły w październiku cebulki krokusów?  

            Oto efekt tej akcji – piękne fioletowe, liliowe i białe krokusy zakwitły na trawniku przy placu zabaw.                                                                                                   

            Możecie podziwiać wiosenne kwiaty idąc do szkoły, bawiąc się na placu zabaw lub oglądać je z okna dolnej świetlicy. Ten wiosenny obrazek spodobał nam się tak bardzo, że robimy już plany na kolejne jesienne nasadzenia. Oprócz krokusów chcemy posadzić żonkile. 

            Ale na razie – „Wiosno trwaj!"                                                                            

          • Światowy Dzień Ptaków i dzienniczek obserwacji małego ornitologa

          •  

            Światowy Dzień Ptaków obchodzony jest co roku 1 kwietnia, a jego celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat ochrony ptaków oraz ich roli w ekosystemie. Jest to okazja do zwrócenia uwagi na zagrożenia, jakie spotykają ptaki na całym świecie, a także na potrzebę ich ochrony w obliczu zmian klimatycznych, utraty siedlisk oraz polowań.

            Światowy Dzień Ptaków jest także doskonałą okazją do rozpoczęcia przygody z ornitologią – nauką o ptakach. Jednym ze sposobów na obserwację i badanie ptaków jest prowadzenie dzienniczka obserwatora ptaków. To proste narzędzie, które pozwala na regularne zapisywanie obserwacji, spostrzeżeń i szczegółów dotyczących spotykanych ptaków. Dzienniczek może zawierać takie informacje jak: data i miejsce obserwacji, opis wyglądu ptaka, jego zachowanie, a także warunki pogodowe.

            Założenie dzienniczka obserwatora ptaków to świetny sposób, by systematycznie poznawać różnorodność ptaków w swojej okolicy, a także rozwijać swoje umiejętności ornitologiczne. Można w nim zapisywać nie tylko typowe gatunki ptaków, ale także te rzadkie, które udało się zauważyć. Regularne notowanie obserwacji przyczynia się do lepszego zrozumienia migracji ptaków, ich zwyczajów oraz wpływu otaczającego je środowiska.

            Za pomocą dzienniczka można również dokumentować zmiany w populacjach ptaków, co jest szczególnie ważne w kontekście ochrony gatunków zagrożonych. Obserwatorzy ptaków, którzy prowadzą takie zapiski, stają się nieocenionymi sojusznikami w badaniach nad ptakami i ich ochroną.

            Prowadzenie dzienniczka to także sposób na rozwijanie swojej wrażliwości na przyrodę i tworzenie więzi z otaczającym nas światem. To doskonała okazja, by w prosty i przyjemny sposób przyczynić się do ochrony ptaków i ich siedlisk, a także do aktywnego spędzania czasu.

            Taki dzienniczek małego ornitologa został założony w świetlicy dolnej, gdzie uczniowie mieli możliwość zapisywania swoich obserwacji ptaków od listopada do marca. Dzięki uprzejmości pana konserwatora Jacka, karmnik został umieszczony na drzewie, tuż naprzeciwko okien świetlicy, co umożliwiło dzieciom codzienne śledzenie odwiedzających go ptaków.

            Jako ciekawostkę warto dodać, że karmnik, oprócz ptaków, odwiedziła również wiewiórka, co z pewnością wzbudziło duże zainteresowanie dzieci. To wspaniała okazja, by młodsze osoby mogły rozwijać swoją pasję do ornitologii i aktywnie uczestniczyć w ochronie ptaków poprzez regularne zapisywanie swoich obserwacji. Taki dzienniczek to nie tylko świetna zabawa, ale także sposób na naukę o otaczającej nas przyrodzie.

          • Konkurs fotograficzny

          • Uczniowie klas 1-3 wzięli udział w Szkolnym Konkursie Fotograficznym pt. Idzie Wiosna. 

            Wyróżniono pięć zdjęć. Poniżej prezentujemy prace dzieci. 

            Wszystkim serdecznie gratulujemy !

          • Dzień bez plecaka

          • Dzień bez plecaka pokazał, że pomysłów Wam nie brakuje! 

            Oto niektóre „nosidła”, które dzisiaj wspaniale zastępowały szkolne plecaki. Suszarki do prania sprawdziły się wyśmienicie ;). 

            Gratulujemy kreatywności i dziękujemy za wspólną primaaprilisową zabawę.

            Samorząd Uczniowski

          • Ludowa wycinanka

          • W czwartek 27 marca br. świetlica zorganizowała dla dzieci warsztaty pt.  "Ludowa wycinanka". Podczas warsztatów zapoznano dzieci z tradycjami polskiej wycinanki ludowej, omówiono techniki wykonania, a potem dzieci samodzielnie wykonały wycinankę. Grupa warsztatowa liczyła 14 osób. Wszyscy uczestnicy z zapałem pracowali nad swoją wycinanką, która przedstawiała kogucika w stylu łowickim. Większość dzieci, która wzięła udział w warsztatach, to uczniowie klas pierwszych. Powstały piękne prace, popatrzcie na zdjęcia zamieszczone niżej. Uwagę oglądających zwróci na pewno kogucik z postrzępionymi piórkami, którego wykonał uczeń klasy trzeciej. Brawa dla wszystkich młodych twórców! Warsztaty zostały przeprowadzone w ramach akcji -  "Cepeliada", prowadzonej w naszej szkole przez panią Barbarę Maliszewską.                                                      

            Organizator warsztatów - Anna Grzeszak

          • Świetlica - wiosno przybywaj !

          • W minionym tygodniu na zajęciach świetlicowych poznaliśmy gatunki ptaków, które powracają na wiosnę, trasy ich wędrówek i zwyczaje. Słuchaliśmy odgłosów ptaków śpiewających. Dzieci wykonały prace plastyczne.

          • Konkursy z okazji Dnia Ziemi i Dnia Geografa

          •  

            Drodzy Uczniowie!

            W dniach 22 kwietnia obchodzić będziemy Światowy Dzień Ziemi oraz Dzień Geografa. Z tej okazji zapraszamy Was do udziału w konkursach:

            -  „Listy do Ziemi" dla wszystkich uczniów naszej szkoły

            -  „Listy do podróżnika" dla uczniów klas 5-8

            Waszym zadaniem jest napisanie listu do naszej Planety lub do wybranego przez siebie słynnego podróżnika i odkrywcy (historycznego bądź współczesnego).

            Na Wasze prace czekamy do 10 kwietnia.

            Najciekawsze listy zostaną odczytane w szkolnym radiowęźle. Na zwycięzców czeka możliwość samodzielnego ich odczytania, a także ułożenia własnej playlisty na jeden dzień tygodnia.

          • Wyniki konkursu geograficznego pt. „Co trzeba wiedzieć o lodowcach?"

          • Z przyjemnością ogłaszamy wyniki szkolnego konkursu geograficznego pt. "Co trzeba wiedzieć o lodowcach?":

            I miejsce: Hanna z kl. 5A

            II miejsce ex aequo: Maja z kl. 6D i Olena z kl. 4C

            III miejsce ex aequo: Magdalena z kl. 6D, Tymoteusz z kl. 6C oraz Wojciech z kl. 6B

            Wyróżnienia otrzymali:

            Irena z kl. 4A, Hanna z kl. 4C, Małgorzata z kl. 4C, Kaja z kl. 5A, Jagoda z kl. 6D, Zofia z kl. 6D, Magdalena z kl. 6D oraz Dariusz z kl. 7D

            Gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom konkursu!

          • Projekt edukacyjny „Widokówka – poznaj krajobraz mojej małej Ojczyzny"

          • Nasza Szkoła bierze udział w międzyszkolnym projekcie edukacyjnym „Widokówka – poznaj krajobraz mojej małej Ojczyzny". Projekt polega na wymianie pocztówek pomiędzy szkołami z różnych części Polski oraz na stworzeniu mapy turystycznej kraju, na której oznaczone zostaną wszystkie miejsca, z których nadejdą kartki.

            Celem akcji jest nawiązanie współpracy z uczniami z innych szkół podstawowych, poznanie walorów turystycznych różnych regionów Polski oraz promocja własnego miasta i szkoły.

            W akcji biorą udział uczniowie klasy 5B, którzy przy współudziale uczniów z klas 6B, 6C oraz świetlicy szkolnej stworzyli widokówki prezentujące Kraków. Spośród nich wybranych i powielonych zostało kilka najpiękniejszych i najlepiej oddających ducha naszego miasta. Pocztówki wraz z listem opisującym walory turystyczne naszego miasta są już w drodze do pozostałych szkół. Czekamy na odzew :)

          • Projekt: Hymn Szkolny

          • W ubiegłym tygodniu w świetlicy szkolnej omawialiśmy zawody – temat ważny, dotyczący przyszłości każdego ucznia. Poznawaliśmy różne profesje, tworzyliśmy prace plastyczne i projektowaliśmy wizytówki. Dodatkowo, chwalimy się projektem realizowanym przez Panie pracujące w świetlicy, którego efekty można już podziwiać na korytarzu szkolnym, a także usłyszeć podczas nadchodzących szkolnych uroczystości.

            Projekt: Hymn Szkolny ma na celu zapoznanie społeczności SP53 z hymnem naszej szkoły, który jest znany tylko przez nieliczną część uczniów i pracowników. W ramach projektu uczniowie i nauczyciele będą się uczyć hymnu, aby wspólnie zaśpiewać go podczas obchodów Dnia Patrona. Przesłanie hymnu zostanie przybliżone dzięki wystawie prac plastycznych uczniów, które odzwierciedlą słowa utworu. Dodatkowo, w hołdzie pani Ewie Bodzenty-Tałach, pomysłodawczyni hymnu, w szkolnym ogrodzie zostaną posadzone krzewy bzu, nawiązujące do słów hymnu.

            Projekt składa się z trzech etapów. W pierwszym uczniowie zapoznają się z muzyką i słowami hymnu. W drugim odbędzie się konkurs plastyczny, którego tematem będą motywy zawarte w hymnie. W trzecim, podczas Dnia Patrona, wspólnie zaśpiewamy hymn i posadzimy krzewy bzu. Projekt realizowany jest we współpracy z nauczycielami, dyrekcją szkoły, Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim.

            Pomysłodawczynie projektu: Anna Grzeszak, Svietlana Andriushchenko, Aleksandra Kowalska-Congiu, Katarzyna Charzewska-Buda

          • Zapraszamy Państwa do udziału w akcji "Szkoła w Porządku"

          • Akcja ma na celu zarówno wsparcie środowiska, jak i naszej placówki. 

            Naszym zadaniem jest dostarczenie jak największej ilości:

            * ubrań,

            * książek,

            * butów (związanych w pary),

            * zbędnej bielizny,

            * tekstyliów domowych, jak ręczniki, pościele, koce,

            * drobnych akcesoriów, jak torebki, plecaki, czapki, szaliki, biżuterię

            do fundacji Ubrania do Oddania. W zamian za każde 10 kg szkoła dostaje wsparcie finansowe w postaci 5zł.

            Organizacja przyjmuje nowe i używane ubrania, akcesoria, tekstylia takie, które nadają się do wprowadzenia do drugiego obiegu, bez dziur, zmechaceń i plam. Ważne, aby rzeczy były czyste, kompletne i niezniszczone.

            Akcja potrwa do końca roku szkolnego (20.06.2025 r.) Ofiarowywane przez Państwa rzeczy prosimy zostawiać pod schodami przy szatni szkolnej (jest tam powieszony plakat). Dziękujemy za każde wsparcie oraz prosimy o rozesłanie wici po znajomych i rodzinie.

            Szkolny wolontariat.

          • Podziękowania dla naszej społeczności !

          • W imieniu Pedagogów i pacjentów Kliniki Neurologii i Epileptologii, Immunologii szpitala Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie pragniemy złożyć podziękowania za otrzymane dary rzeczowe dla Naszej Kliniki. Bardzo dziękujemy Pani Ewie Staroń za podjętą inicjatywę, podziękowania kierujemy na ręce Dyrekcji Szkoły, Radzie Rodziców i uczniom, którzy zaangażowali sie w zbiórkę.  Dzięki Waszej hojności świetlica działająca w Zespole Szkół Specjalnych Nr 78 w Instytucie Pomnik CZD została doposażona we wspaniałe gry, puzzle, koraliki Pyssla, które uatrakcyjnią czas spędzony w naszej świetlicy. Dziękujemy. 

          • Warsztaty - klasa 1b

          • Uczniowie klasy 1 b wzięli udział w warsztatach graficznych pt. Monotypia żelatynowa. Monotypia to technika graficzna, która pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki. Nie przeszkadzało to dzieciom w tworzeniu wielu ciekawych efektów, a każda z odbitek przygotowana przez uczniów była niepowtarzalna.

          • Ogólnopolski Projekt Zabawa Sztuką

          • Klasa 1E  bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Zabawa Sztuką.
            Odnosi się  do świata sztuki, w kontekście sztuk plastycznych ( tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.). 
            Czy sztuka to trudna i nudna tematyka dla dzieci?
            Nie, pod warunkiem, że się nią bawimy.
            Nie skupiamy się na tytułach czy trudnych nazwiskach, oswajamy dzieci z dziełami, otaczającymi reprodukcjami, wzbudzamy ich ciekawość. 

            Klasa zrealizowała 2 zadania. 
            Pierwsze zadanie pt. " Idący człowiek"- polegało na zainspirowaniu dzieci rzeźbami Alberto Giacomettiego i wykonaniu własnych rzeźb przy pomocy drucików kreatywnych i folii spożywczej.
            Drugie zadanie pt. " Ulepione z gliny" - polegało na ulepieniu z gliny dowolnych przedmiotów. Klasa ulepiła kosmiczne stworki. Lepienie z gliny to okazja do wyrażania uczuć i emocji. Przyczynia się do kształtowania umiejętności przekształcania, wspiera umiejętności w obrębie edukacji matematycznej. 

            Uczniom bardzo spodobały się oba zadania, a efekty pracy zamieszczamy poniżej. 

          • Lekcja przyrody w klasie 4: Tworzymy układy ciała za pomocą długopisów 3D!

          • Na lekcjach przyrody w klasie IV uczniowie tworzyli modele układów ciała ludzkiego przy użyciu długopisów 3D. Celem zajęć było nie tylko zgłębienie wiedzy na temat funkcji ludzkiego ciała, ale także rozwijanie kreatywności oraz umiejętności manualnych uczniów.

            Podczas lekcji, dzieci pracowały w grupach, tworząc modele takich układów jak krwionośny, oddechowy, pokarmowy, nerwowy czy szkielet. Dzięki wykorzystaniu długopisów 3D, uczniowie mogli w sposób interaktywny i wizualny zobaczyć, jak wyglądają poszczególne elementy tych układów oraz zrozumieć ich funkcjonowanie.

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 53 im. gen. J. H. Dąbrowskiego
      • 12 / 262-20-27
      • ul. Skośna 8
        30-383 Kraków
        Poland
    • Logowanie