• Światowy Dzień Książki

          • W ostatnim czasie w naszej świetlicy działo się naprawdę wiele! Obchodziliśmy Światowy Dzień Książki, który był okazją do wspólnego czytania, tworzenia własnych zakładek oraz rozmów o ulubionych bohaterach literackich. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyły w przygotowanych aktywnościach, a kącik czytelniczy cieszył się wyjątkowym zainteresowaniem.

            Z nadejściem wiosny świetlica nabrała kolorów – dzieci przygotowały piękne dekoracje: kwiaty, motyle i wiosenne pejzaże. Wspólnie rozmawialiśmy o zmianach w przyrodzie i cieszyliśmy się coraz dłuższymi, słonecznymi dniami.

            Nie zabrakło też przygotowań do Wielkanocy – malowaliśmy pisanki, robiliśmy palmy i kartki świąteczne. Rozmawialiśmy o tradycjach wielkanocnych, a nasza świetlica wypełniła się świąteczną atmosferą.

            Wzięliśmy również udział w projekcie „Cepeliada", podczas którego poznawaliśmy polskie tradycje ludowe. Dzieci tworzyły prace inspirowane folklorem, poznawały wzory ludowe i uczyły się o znaczeniu rękodzieła w polskiej kulturze. Więcej o tym projekcie zapewne pojawi się na stronie szkoły w najbliższym czasie.

            To był bardzo intensywny, ale pełen radości i twórczej energii czas w świetlicy!

          • Koronacja

          • 18 kwietnia 1025 roku Bolesław Chrobry został koronowany na pierwszego króla Polski. Właśnie minęło 1000 lat od tego wydarzenia. Samorząd Uczniowski zorganizował z tej okazji koronację wszystkich chętnych uczniów. 16 kwietnia na górnym korytarzu pojawił się tron, a przedstawiciele SU koronowali przybyłe na uroczystość głowy. 

            Niech żyje Król!

          • Wyniki szkolnych konkursów z okazji Dnia Ziemi oraz Dnia Geografa.

          • Z przyjemnością ogłaszamy wyniki szkolnych konkursów zorganizowanych z okazji Dnia Ziemi oraz Dnia Geografa.

             

            Konkurs "Listy do Ziemi":

            I miejsce: Róża z kl. 5B

            II miejsce: Nina z kl. 1B

            III miejsce ex aequo: Uliana i Zlatoslava z kl. 5B

             

            Konkurs "List do Podróżnika":

            I miejsce ex aequo: Zofia z kl. 5B oraz Jagoda z kl. 6D.

             

            Zwycięskich listów będzie można niedługo wysłuchać w szkolnym radiowęźle.

            Wszystkim serdecznie gratulujemy!

          • Tramwaj na Kliny - konsultacje społeczne

          • Prezydent Krakowa zaprasza mieszkanki i mieszkańców miasta do udziału w konsultacjach społecznych pn. Tramwaj na Kliny – jak go poprowadzimy? które odbywać się będą od 7 kwietnia do 9 maja 2025 r.

             

            Celem konsultacji jest zebranie opinii mieszkańców na temat proponowanych rozwiązań, które mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej osiedla Kliny. Przeprowadzone analizy oraz zebrane opinie mieszkańców i instytucji opiniujących będą stanowić podstawę do podjęcia ewentualnych dalszych prac w zakresie rozwoju układu komunikacyjnego obszaru Klinów.

             

            Przedstawiamy trzy warianty tras, które różnią się lokalizacją pętli końcowych oraz szczegółami przebiegu, uwzględniając m.in. ulicę Spacerową, planowane rondo przy Szkole Podstawowej nr 14 czy drogę równoległą do autostrady A4.

             

            Wariant 1: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.

             

            Wariant 2: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w ul. Spacerową, na skrzyżowaniu z ulicami Trockiego i Działowskiego skręca na wschód, na planowanym rondzie w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 14 skręca na południe, przekracza autostradę A4, po czym kończy się na planowanej nowej pętli w pobliżu przystanku kolejowego Kraków Opatkowice.

             

            Wariant 3: linia tramwajowa biegnie od istniejącej pętli Czerwone Maki P+R wzdłuż ul. Bunscha i Humboldta, następnie skręca na południe w kierunku ul. Trockiego, po czym skręca na wschód w planowaną drogę klasy zbiorczej biegnącej równolegle do autostrady A4, kończy się na pętli tramwajowej proponowanej w pobliżu wiaduktu którym przebiega autostrada A4 nad linią kolejową nr 94.

             

             

            W ramach konsultacji zaplanowano:

             

            • Stacjonarne spotkania konsultacyjne:
              • 15 kwietnia br. o godz. 18.00. – Szkoła Podstawowa nr 14 ul. prof. Bartla 29
              • 25 kwietnia br. o godz. 18.00. – Centrum Kultury Podgórza – Fort Borek, ul. Forteczna 146 (sala widowiskowa)
            • Spotkanie w formule on-line:
              • 8 maja br. o godz. 18.00 – link do spotkania zostanie opublikowany wkrótce na stronie internetowej www.obywatelski.krakow.pl
            • Stacjonarny dyżur ekspercki:
              • 5 maja br. w godz. 17.00-19.00 - Centrum Kultury Podgórza – Fort Borek, ul. Forteczna 146 (pokój nr 1.12. – I piętro)
            • Możliwość wypełnienia ankiety konsultacyjnej dostępnej w okresie trwania konsultacji.

             

            Ankietę można wypełnić:

            • Dzielnica VIII Dębniki - ul. Praska 52
            • Dzielnica IX Łagiewniki – Borek Fałęcki ul. Żywiecka 13
            • Dzielnica X Swoszowice ul. Inicjatywy Lokalnej 5

            Materiały poddane konsultacjom wraz z formularzem konsultacyjnym dostępne będą:

             

          • Uczniowie naszej szkoły zdawali egzamin ÖSD KID w Instytucie Austriackim

          • W czwartek 03.04.2025 r. oraz w poniedziałek 07.04.2025 r. dwie uczennice klasy 5C i uczniowie klasy 6C przystąpili do państwowego egzaminu  ÖSD KID na poziomie  A1 i A2 .

            Przystępujący do egzaminu uczniowie Szkoły Podstawowej nr 53 w Krakowie od czwartej klasy uczą się języka niemieckiego realizując innowację pedagogiczną "Mein Deutsch", która umożliwia im zdawanie egzaminów państwowych i tym samym potwierdzenie poziomu opanowania języka niemieckiego na poziomie A1 i A2.

            Wczoraj uczniowie naszej szkoły zdawali egzamin ÖSD KID  A1 w Instytucie Austriackim.

            Na zdjęciach pamiątkowych uczniowie zdający egzamin znajdują się w towarzystwie pani Agnieszki Markowskiej  - Dyrektor Instytutu Austriackiego oraz nauczycielki niemieckiego pani Justyny Kisielewskiej.

          • Ogólnopolski Konkurs Programistyczny Gigathon

          •  

            Trwają zapisy do Gigathonu – Ogólnopolskiego Konkursu Programistycznego, który pozwoli dzieciom i młodzieży sprawdzić swoje umiejętności w programowaniu, informatyce i nowoczesnych technologiach! Konkurs jest organizowany pod patronatem Ministra Edukacji, Ośrodka Rozwoju Edukacji, a także Politechniki Warszawskiej - Wydziału MiNI.

            Zapisy trwają od 24 marca do 18 maja 2025 r.

            Rejestracja dostępna na stronie: 👉 https://giganci.info/ZAPISY_konkurs_Gigathon

            Konkurs składa się z trzech etapów. Więcej na stronie: https://www.gigathon.pl

            Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny!

            Zachęcamy do zapisów i wspólnego odkrywania świata programowania!

          • Krokusy dla SP 53 cd.

          •  

            Czy pamiętacie, jak pierwszaki sadziły w październiku cebulki krokusów?  

            Oto efekt tej akcji – piękne fioletowe, liliowe i białe krokusy zakwitły na trawniku przy placu zabaw.                                                                                                   

            Możecie podziwiać wiosenne kwiaty idąc do szkoły, bawiąc się na placu zabaw lub oglądać je z okna dolnej świetlicy. Ten wiosenny obrazek spodobał nam się tak bardzo, że robimy już plany na kolejne jesienne nasadzenia. Oprócz krokusów chcemy posadzić żonkile. 

            Ale na razie – „Wiosno trwaj!"                                                                            

          • Światowy Dzień Ptaków i dzienniczek obserwacji małego ornitologa

          •  

            Światowy Dzień Ptaków obchodzony jest co roku 1 kwietnia, a jego celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat ochrony ptaków oraz ich roli w ekosystemie. Jest to okazja do zwrócenia uwagi na zagrożenia, jakie spotykają ptaki na całym świecie, a także na potrzebę ich ochrony w obliczu zmian klimatycznych, utraty siedlisk oraz polowań.

            Światowy Dzień Ptaków jest także doskonałą okazją do rozpoczęcia przygody z ornitologią – nauką o ptakach. Jednym ze sposobów na obserwację i badanie ptaków jest prowadzenie dzienniczka obserwatora ptaków. To proste narzędzie, które pozwala na regularne zapisywanie obserwacji, spostrzeżeń i szczegółów dotyczących spotykanych ptaków. Dzienniczek może zawierać takie informacje jak: data i miejsce obserwacji, opis wyglądu ptaka, jego zachowanie, a także warunki pogodowe.

            Założenie dzienniczka obserwatora ptaków to świetny sposób, by systematycznie poznawać różnorodność ptaków w swojej okolicy, a także rozwijać swoje umiejętności ornitologiczne. Można w nim zapisywać nie tylko typowe gatunki ptaków, ale także te rzadkie, które udało się zauważyć. Regularne notowanie obserwacji przyczynia się do lepszego zrozumienia migracji ptaków, ich zwyczajów oraz wpływu otaczającego je środowiska.

            Za pomocą dzienniczka można również dokumentować zmiany w populacjach ptaków, co jest szczególnie ważne w kontekście ochrony gatunków zagrożonych. Obserwatorzy ptaków, którzy prowadzą takie zapiski, stają się nieocenionymi sojusznikami w badaniach nad ptakami i ich ochroną.

            Prowadzenie dzienniczka to także sposób na rozwijanie swojej wrażliwości na przyrodę i tworzenie więzi z otaczającym nas światem. To doskonała okazja, by w prosty i przyjemny sposób przyczynić się do ochrony ptaków i ich siedlisk, a także do aktywnego spędzania czasu.

            Taki dzienniczek małego ornitologa został założony w świetlicy dolnej, gdzie uczniowie mieli możliwość zapisywania swoich obserwacji ptaków od listopada do marca. Dzięki uprzejmości pana konserwatora Jacka, karmnik został umieszczony na drzewie, tuż naprzeciwko okien świetlicy, co umożliwiło dzieciom codzienne śledzenie odwiedzających go ptaków.

            Jako ciekawostkę warto dodać, że karmnik, oprócz ptaków, odwiedziła również wiewiórka, co z pewnością wzbudziło duże zainteresowanie dzieci. To wspaniała okazja, by młodsze osoby mogły rozwijać swoją pasję do ornitologii i aktywnie uczestniczyć w ochronie ptaków poprzez regularne zapisywanie swoich obserwacji. Taki dzienniczek to nie tylko świetna zabawa, ale także sposób na naukę o otaczającej nas przyrodzie.

          • Konkurs fotograficzny

          • Uczniowie klas 1-3 wzięli udział w Szkolnym Konkursie Fotograficznym pt. Idzie Wiosna. 

            Wyróżniono pięć zdjęć. Poniżej prezentujemy prace dzieci. 

            Wszystkim serdecznie gratulujemy !

          • Dzień bez plecaka

          • Dzień bez plecaka pokazał, że pomysłów Wam nie brakuje! 

            Oto niektóre „nosidła”, które dzisiaj wspaniale zastępowały szkolne plecaki. Suszarki do prania sprawdziły się wyśmienicie ;). 

            Gratulujemy kreatywności i dziękujemy za wspólną primaaprilisową zabawę.

            Samorząd Uczniowski

          • Ludowa wycinanka

          • W czwartek 27 marca br. świetlica zorganizowała dla dzieci warsztaty pt.  "Ludowa wycinanka". Podczas warsztatów zapoznano dzieci z tradycjami polskiej wycinanki ludowej, omówiono techniki wykonania, a potem dzieci samodzielnie wykonały wycinankę. Grupa warsztatowa liczyła 14 osób. Wszyscy uczestnicy z zapałem pracowali nad swoją wycinanką, która przedstawiała kogucika w stylu łowickim. Większość dzieci, która wzięła udział w warsztatach, to uczniowie klas pierwszych. Powstały piękne prace, popatrzcie na zdjęcia zamieszczone niżej. Uwagę oglądających zwróci na pewno kogucik z postrzępionymi piórkami, którego wykonał uczeń klasy trzeciej. Brawa dla wszystkich młodych twórców! Warsztaty zostały przeprowadzone w ramach akcji -  "Cepeliada", prowadzonej w naszej szkole przez panią Barbarę Maliszewską.                                                      

            Organizator warsztatów - Anna Grzeszak

          • Świetlica - wiosno przybywaj !

          • W minionym tygodniu na zajęciach świetlicowych poznaliśmy gatunki ptaków, które powracają na wiosnę, trasy ich wędrówek i zwyczaje. Słuchaliśmy odgłosów ptaków śpiewających. Dzieci wykonały prace plastyczne.

          • Konkursy z okazji Dnia Ziemi i Dnia Geografa

          •  

            Drodzy Uczniowie!

            W dniach 22 kwietnia obchodzić będziemy Światowy Dzień Ziemi oraz Dzień Geografa. Z tej okazji zapraszamy Was do udziału w konkursach:

            -  „Listy do Ziemi" dla wszystkich uczniów naszej szkoły

            -  „Listy do podróżnika" dla uczniów klas 5-8

            Waszym zadaniem jest napisanie listu do naszej Planety lub do wybranego przez siebie słynnego podróżnika i odkrywcy (historycznego bądź współczesnego).

            Na Wasze prace czekamy do 10 kwietnia.

            Najciekawsze listy zostaną odczytane w szkolnym radiowęźle. Na zwycięzców czeka możliwość samodzielnego ich odczytania, a także ułożenia własnej playlisty na jeden dzień tygodnia.

          • Wyniki konkursu geograficznego pt. „Co trzeba wiedzieć o lodowcach?"

          • Z przyjemnością ogłaszamy wyniki szkolnego konkursu geograficznego pt. "Co trzeba wiedzieć o lodowcach?":

            I miejsce: Hanna z kl. 5A

            II miejsce ex aequo: Maja z kl. 6D i Olena z kl. 4C

            III miejsce ex aequo: Magdalena z kl. 6D, Tymoteusz z kl. 6C oraz Wojciech z kl. 6B

            Wyróżnienia otrzymali:

            Irena z kl. 4A, Hanna z kl. 4C, Małgorzata z kl. 4C, Kaja z kl. 5A, Jagoda z kl. 6D, Zofia z kl. 6D, Magdalena z kl. 6D oraz Dariusz z kl. 7D

            Gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom konkursu!

          • Projekt edukacyjny „Widokówka – poznaj krajobraz mojej małej Ojczyzny"

          • Nasza Szkoła bierze udział w międzyszkolnym projekcie edukacyjnym „Widokówka – poznaj krajobraz mojej małej Ojczyzny". Projekt polega na wymianie pocztówek pomiędzy szkołami z różnych części Polski oraz na stworzeniu mapy turystycznej kraju, na której oznaczone zostaną wszystkie miejsca, z których nadejdą kartki.

            Celem akcji jest nawiązanie współpracy z uczniami z innych szkół podstawowych, poznanie walorów turystycznych różnych regionów Polski oraz promocja własnego miasta i szkoły.

            W akcji biorą udział uczniowie klasy 5B, którzy przy współudziale uczniów z klas 6B, 6C oraz świetlicy szkolnej stworzyli widokówki prezentujące Kraków. Spośród nich wybranych i powielonych zostało kilka najpiękniejszych i najlepiej oddających ducha naszego miasta. Pocztówki wraz z listem opisującym walory turystyczne naszego miasta są już w drodze do pozostałych szkół. Czekamy na odzew :)

          • Projekt: Hymn Szkolny

          • W ubiegłym tygodniu w świetlicy szkolnej omawialiśmy zawody – temat ważny, dotyczący przyszłości każdego ucznia. Poznawaliśmy różne profesje, tworzyliśmy prace plastyczne i projektowaliśmy wizytówki. Dodatkowo, chwalimy się projektem realizowanym przez Panie pracujące w świetlicy, którego efekty można już podziwiać na korytarzu szkolnym, a także usłyszeć podczas nadchodzących szkolnych uroczystości.

            Projekt: Hymn Szkolny ma na celu zapoznanie społeczności SP53 z hymnem naszej szkoły, który jest znany tylko przez nieliczną część uczniów i pracowników. W ramach projektu uczniowie i nauczyciele będą się uczyć hymnu, aby wspólnie zaśpiewać go podczas obchodów Dnia Patrona. Przesłanie hymnu zostanie przybliżone dzięki wystawie prac plastycznych uczniów, które odzwierciedlą słowa utworu. Dodatkowo, w hołdzie pani Ewie Bodzenty-Tałach, pomysłodawczyni hymnu, w szkolnym ogrodzie zostaną posadzone krzewy bzu, nawiązujące do słów hymnu.

            Projekt składa się z trzech etapów. W pierwszym uczniowie zapoznają się z muzyką i słowami hymnu. W drugim odbędzie się konkurs plastyczny, którego tematem będą motywy zawarte w hymnie. W trzecim, podczas Dnia Patrona, wspólnie zaśpiewamy hymn i posadzimy krzewy bzu. Projekt realizowany jest we współpracy z nauczycielami, dyrekcją szkoły, Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim.

            Pomysłodawczynie projektu: Anna Grzeszak, Svietlana Andriushchenko, Aleksandra Kowalska-Congiu, Katarzyna Charzewska-Buda

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 53 im. gen. J. H. Dąbrowskiego
      • 12 / 262-20-27
      • ul. Skośna 8
        30-383 Kraków
        Poland
    • Logowanie